Wanneer is een product gebrekkig?
Wanneer een product niet aan de veiligheidseisen voldoet waaraan het zou moeten voldoen, wordt dit product als gebrekkig of non-conform beschouwd. De gebrekkigheid van het product leidt (soms) tot letselschade bij de gebruiker ervan. Als door een gebrekkig product schade is ontstaan, is het mogelijk de producent van het product aansprakelijk te stellen en schadevergoeding te claimen.
Voorbeelden van productaansprakelijkheid
Om een voorbeeld te noemen van een gebrekkig product: een medisch instrument dat losschiet tijdens een operatie of een schommel in een speeltuin die niet veilig blijkt. Ook is productaansprakelijkheid aan de orde als het gaat om voedingsmiddelen waar non-conformiteit een rol speelt en daar gezondheidsschade uit voortvloeit. Denk hierbij aan de affaire over het paardenvlees dat als rundvlees verkocht werd terwijl dit paarden vlees meer antibiotica bevatte. Als dit tot gezondheidsschade leidt en als een verband tussen het antibiotica gehalte en deze gezondheidsschade vastgesteld wordt, is het mogelijk om tot aansprakelijkstelling te komen en schadevergoeding te eisen.
Verder kan als voorbeeld genoemd de auto’s die niet goed functioneren of defect zijn. De producent doet dan een terugroepactie, ook wel “product recall” genoemd, om het product van de markt te halen en zo de schade te voorkomen, en als deze al is ontstaan, te verkleinen. Zo is autofabrikant General Motors aansprakelijk gesteld voor het veel te laat terugroepen van auto’s met falende contactsloten. Dat mankement heeft aan veel mensen het leven gekost. Autofabrikant Chrysler heeft wereldwijd duizenden SUV’s teruggeroepen wegens een mogelijk defect aan de remmen.
Per 1 november 2012 zijn alle autofabrikanten verplicht om hun terugroepacties bij de RDW (https://terugroepregister.rdw.nl) te melden zodat consumenten kunnen nagaan of er defecten zijn aan hun auto en/of voor hun auto een terugroepactie is ingesteld omdat deze problemen kan veroorzaken.
Heeft u schade opgelopen als gevolg van een gebrekkig product, dan kunt u een beroep op ons doen. Wij helpen u dan om de schadevergoeding voor u te claimen waar u recht op heeft.
Zie voor een voorbeeld van productaansprakelijkheid onze pagina over vliegtuigongevallen.