Meer zware ongelukken door elektrische fietsen
Het aantal fietsers dat op de spoedeisende hulp terechtkomt na een ongeval stijgt. Volgens expertisecentrum VeiligheidNL moesten vorig jaar 46.800 fietsers na een verkeersongeval worden behandeld op de spoedeisende hulp. Ten opzichte van 2009 is dit een stijging van 31 procent.
Vooral de oudere fietsers en jongeren zorgen voor een toename van ongevallen. Jongeren nemen vaak grotere risico’s dan andere fietsers en zijn vaker afgeleid tijdens het fietsen doordat ze kletsen of bijvoorbeeld met hun telefoon bezig zijn. Onlangs heeft de regering een telefoonverbod op de fiets ingesteld. Dit verbod moet helpen fietsers meer op het verkeer te laten focussen. Lees hier ook ons nieuwsartikel over ‘het telefoonverbod op de fiets’ en ‘het aantal opgelegde boetes sinds de invoering van het verbod’
Gebruikers van een elektrische fiets raken vaak zwaarder gewond bij een ongeval, dan ‘gewone’ fietsers. Dit ligt niet alleen aan de snelheid van de fiets, maar komt ook doordat relatief veel ouderen op een elektrische fiets rijden. Hoe het zit met de aansprakelijkheid voor ongevallen met elektrische fietsen, leest u in ons artikel: ‘E-bike. Verandert Nederland in een E-fietsland?’.