Letselschadeadvocaat: conclusies vliegramp TA bekend
Letselschadeadvocaat: conclusies vliegramp Turkish airlines bekend
6 mei 2010 – AMSTERDAM – De Nederlandse letselschadeadvocaten die namens slachtoffers van de Schipholcrash werken aan de schadeclaims, zijn niet verrast door de conclusies van de Onderzoeksraad voor Veiligheid over de oorzaken van het ongeval.
Het definitieve onderzoeksrapport naar de vliegramp met een toestel van Turkish Airlines, dat donderdag werd gepresenteerd, bevat geen nieuwe inzichten, aldus letselschadeadvocaat Mr. Maya Spetter.
In een eerste onderzoek vlak na de crash concludeerde de raad al dat de hoogtemeter van het vliegtuig niet goed werkte tijdens de landing. ‘De belangrijkste conclusie uit het definitieve rapport is voor ons dat het vliegtuig niet had hoeven neerstorten, als de hoogtemeter had gefunctioneerd’, aldus letselschadeadvocaat Spetter, die namens Nederlandse slachtoffers en nabestaanden samenwerkt met het Amerikaanse kantoor Kreindler & Kreindler. ‘Het rapport geeft geen inzichten die we nog niet hadden.’
Daarmee verandert volgens letselschadeadvocaat Spetter ook niets aan de claim die in Amerika wordt voorbereid. ‘Het gaat hier om productaansprakelijkheid. Het product van Boeing was niet goed en Boeing wist daarvan. De hoofdverantwoordelijkheid ligt bij Boeing.’
Het rapport van de Onderzoeksraad wijst ook op niet-adequaat handelen van de piloten en de luchtverkeersleiding op Schiphol. Die conclusies veranderen volgens Spetter niets aan de verantwoordelijkheid van de vliegtuigbouwer. ‘Als Boeing wordt veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding, zullen zij een deel daarvan vast wel weer proberen te verhalen op bijvoorbeeld Turkish Airlines en de luchtverkeersleiding.’