Elektrische auto’s vaker betrokken bij ongevallen met zwaar letsel
Elektrische auto’s zijn populair: in 2019 jaar steeg het aantal elektrische auto’s in ons land met 43% tot een totaal van 203.000. Maar meer elektrische auto’s op de weg heeft een keerzijde: de geruisloze en zware voertuigen vormen een groter gevaar op de weg dan traditioneel aangedreven auto’s.
Adviesbureaus Trend-Rx en Automotive Insiders concluderen dat de kans dat iemand in het verkeer zwaargewond raakt drie keer zo groot is, wanneer daarbij een elektrische auto is betrokken. De bestuurders rijden harder, trekken sneller op en de auto’s zijn geruisloos.
De grootste crux zit met name in de massa van de elektrische auto’s. Vanwege hun zware accu zijn elektrische auto’s gemiddeld zo’n 250 kilo zwaarder dan een benzine of diesel auto van dezelfde afmeting. En hoe zwaarder het voertuig dat een ongeluk veroorzaakt, hoe groter de kans dat degene die wordt aangereden hier zwaar letsel aan overhoudt.
De onderzoekers doen een voorspelling over de ontwikkeling van elektrische auto’s in Nederland. Tegen 2030 rijden er zo’n 2,38 miljoen elektrische auto’s in Nederland. Deze auto’s zullen 11% meer schadegevallen veroorzaken dan traditioneel aangedreven auto’s. Dit heeft grote gevolgen voor verzekeraars, die hierdoor te maken krijgen met meer letselschadeclaims. Volgens de onderzoekers zijn de elektrische auto’s in 2030 goed voor 75 miljoen euro aan extra kosten vanwege letselschade. Vooral als een fietser wordt aangereden, is het reëel te veronderstellen dat het letsel ernstiger en daarmee de schade groter zal zijn.
De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek en Verkeersveiligheid (SWOV) geeft aan dat het aantal verkeersdoden niet langer afneemt. Het aantal zwaargewonden neemt toe en zonder extra veiligheidsmaatregelen zullen dat er in 2020 ruim 30.000 zijn. Vooral het aantal ongelukken tussen auto’s en fietsers neemt toe.
Het SWOV verwacht dat door de groei van het aantal elektrische auto’s er over tien jaar jaarlijks 1400 zwaargewonde verkeersslachtoffers extra zullen zijn, van wie iets meer dan de helft fietser is.
Ik vind dit een schokkend gegeven. Als we het belangrijk vinden dat Nederland een fietsland blijft en kinderen lopend of met de fiets naar school gaan, moeten we er voor zorgen dat zij dat ook veilig kunnen doen. Nog meer zwaargewonden moeten worden voorkomen.