Vaak lopen de onderhandelingen over schadevergoeding in een letselschadezaak uit op jarenlang getouwtrek en soms een procedure. Als partijen het conflict niet kunnen oplossen en naar de rechter gaan, dan is het zeker dat één van de partijen geen gelijk krijgt. Bovendien duurt een procedure lang en kost deze veel geld. Mediation kan vaak sneller een oplossing bieden in een letselschadezaak. Voor mediation bent u bij ons kantoor aan het juiste adres. Mr. Maya Spetter is niet alleen letselschadeadvocaat, maar ook mediator.
Duurt de letselschade zaak langer dan 3 jaren?
Dan is mediation mogelijk op kosten van de verzekeraar. Het verbond van verzekeraars adviseert om slachtoffers in langlopende zaken mediation aan te bieden op kosten van de verzekeraar.
Wat is mediation?
Mediation is een vorm van geschiloplossing waarbij een derde, de mediator, partijen begeleidt om gezamenlijk tot een oplossing te komen voor hun onderlinge conflict. Uit onderzoek blijkt dat partijen er dan in 80 % van de gevallen toch uit komen. Dat betekent dat mediation ook een oplossing kan brengen in een letselschadezaak. Als beide partijen maar de wil hebben om tot een oplossing te komen en de deelnemers bevoegd zijn een overeenkomst aan te gaan.
Vrijwillig en vertrouwelijk
Uitgangspunt voor mediation is vrijwilligheid en vertrouwelijkheid. Dit wordt vastgelegd in een mediation-overeenkomst. Soms wordt tijdens de mediation afgesproken dat er nog een onderzoek nodig is, door een arts, arbeidsdeskundige of rekenkundige. Partijen zijn het dan wel eens over de uitgangspunten van het onderzoek. Dat scheelt discussie als het rapport gereed is. De oplossing die middels de mediation wordt bereikt wordt vastgelegd in een afdwingbare overeenkomst en daarmee eindigt de mediation.
Mediation in de zorg
Medische klachten, een moeizame verhouding tussen de patiënt of cliënt en de behandelaar, het ziekenhuis, de zorginstelling, het zorgkantoor of thuiszorg instelling gaan vaak over meer dan de medisch-technische behandeling alleen. Bejegening en communicatie zijn in de praktijk minstens zo belangrijk. Veel patiënten / ontvangers van zorg herkennen dit. Boosheid, onbegrip en moeizame communicatie werken vaak naar twee kanten. Ook de arts, zorgverlener of vertegenwoordiger van de zorginstelling voelt zich vaak niet goed begrepen. Om in dit soort situaties de neutrale bemiddeling van een mediator te zoeken, is voor veel patiënten, maar ook voor zorgverleners soms een brug te ver. Ziekenhuizen en zorginstellingen bieden meestal klachtbemiddeling aan door een klachtenfunctionaris. Maar ook de bemiddeling door een klachtenfunctionaris verloopt niet altijd naar tevredenheid van alle partijen. Bemiddeling door een onafhankelijk mediator kan dan uitkomst bieden.
Hoe schakel ik een mediator in?
Als u wordt bijgestaan door een belangenbehartiger kunt u deze vragen een mediator in te schakelen. Deze zal dat volgens voorstellen aan de verzekeraar. Maar ook als u geen belangenbehartiger hebt, kunt u de verzekeraar voorstellen om een mediator in te schakelen.