Treinongeval Amsterdam 2012
Op zaterdag 21 april 2012 vond in Amsterdam een treinongeval plaats. Een intercity en een sprinter botsten frontaal op elkaar. Daarbij raakten veel mensen gewond en viel een dode. De Onderzoeksraad voor de Veiligheid heeft een onderzoek ingesteld.
Neemt u vrijblijvend contact met ons op om u te laten adviseren.
De behandeling van een letselschadezaak, vooral als sprake is van ernstig en/of blijvend letsel, is gecompliceerd en vereist specifieke juridische kennis en ervaring. Spetter advocaat & mediator stond in 2006 slachtoffers van het treinongeval te Amersfoort bij. Slachtoffers van letselschade hebben recht op vergoeding van de kosten van advies door een advocaat.
Aansprakelijkheid NS
De aansprakelijkheid van de NS is beperkt tot een maximum van ongeveer € 205.000,00 per passagier. Deze limiet geldt niet als er sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid. De NS moet als vervoerder instaan voor het goed functioneren van het vervoermiddel en het materiaal waarvan hij zich bedient. Dat de NS de verantwoordelijkheid voor het materiaal of infrastructuur aan een andere vennootschap heeft uitbesteed, ontslaat de NS dus niet van verantwoordelijkheid.
Ongelukken door verouderde seinen
Ruim een jaar geleden werd de minister van infrastructuur en milieu gewaarschuwd voor ongelukken door verouderde seinen. De Onderzoeksraad voor Veiligheid adviseerde de minister toen alle seinen te moderniseren, maar de minister heeft dat advies niet opgevolgd. In 2010 werd 172 keer door rood gereden en in de afgelopen tien jaar hebben zich meer dan 30 treinbotsingen voorgedaan. Alle seinen op het spoor zijn beveiligd met Automatische Treinbeïnvloeding waardoor de trein bij rood automatisch afremt als de machinist dat zelf niet doet. Dit systeem werkt echter niet als de trein langzamer rijdt dan 40 km per uur. Dit euvel zou met het nieuwe systeem worden verholpen. Dat is echter bij nog geen kwart van de huidige seinen ingevoerd.
Op 26 april 2012 heeft Prorail bekend gemaakt versneld te willen komen tot invoering van het nieuwe Europese veiligheidssysteem ERTMS. Voor de treinbotsing was Prorail van plan nog eens 300 seinen uit te rusten met het beveiligingssysteem ATB-vv. Dit systeem zet treinen die een rood sein negeren, ongeacht de snelheid van de trein, automatisch stil.