Juridische afhandeling schadevergoeding nabestaanden MH17
Een vliegtuig van Malaysia Airlines dat op 17 juli 2014 weg was van Amsterdam naar Kuala Lumpur is neergestort bij de grens tussen Oekraïne en Rusland. Aan boord waren 283 passagiers en 15 bemanningsleden. Al deze levens zijn te betreuren. Dit is een grote tragedie.
Het opzettelijk of per vergissing neerhalen van een burgervliegtuig is een misdrijf.
Maya Spetter lid Rechtsbijstandsteam MH17
Het is belangrijk dat u een letselschadeadvocaat in de arm neemt die goed op de hoogte is van internationale regelgeving en ervaring heeft met de juridische afhandeling en het verlenen van rechtsbijstand aan slachtoffers en nabestaanden van de vliegramp. De specialisatieverenigingen van letselschade advocaten LSA en ASP hebben met Slachtofferhulp Nederland en de Raad voor Rechtsbijstand afspraken gemaakt over de vorming van een Rechtsbijstandsteam dat de nabestaanden van de ramp gaat bijstaan. Zij hebben allen ervaring in de afhandeling van schade na internationale vliegrampen.
Het team bestaat uit negen advocaten. Mr. Maya Spetter maakt deel uit van het Rechtsbijstandsteam MH17. De advocaten behartigen de algemene juridische belangen van de nabestaanden en behandelen vragen die de individuele belangen overstijgen, ontwikkelen een aanpak voor het verkrijgen van een schadevergoeding en zorgen voor kennis uitwisseling met andere betrokkenen advocaten. Het Rechtsbijstandsteam voert onderhandelingen met met Malaysia Airlines.
Hoe zit het met de aansprakelijkheid en wie betaalt een schadevergoeding?
Op grond van het verdrag van Montréal dient Malaysia Airlines de nabestaanden te ondersteunen en compenseren. Nabestaanden hebben 2 jaar de tijd om een vordering tot schadevergoeding in te stellen (middels een procedure). Tot een bedrag van € 130.000,00 is Malaysia Airways aansprakelijk, ongeacht schuld of nalatigheid. Mogelijk moet de vliegtuigmaatschappij volledige schadevergoeding bieden. Dat kan aan de orde zijn wanneer haar verweten kan worden dat zij de vluchtroute na eerdere ernstige incidenten niet heeft aangepast. Dit aspect zal ongetwijfeld worden onderzocht.
Malaysia Airlines heeft aan de nabestaanden een eerste voorschot betaald en heeft toegezegd een aanvullend voorschot van 50.000 USD/ € 37.000 te betalen. Voordat het voorschot wordt betaald dienen de nabestaanden verschillende formulieren te ondertekenen bij een notaris. De voorschotregeling bevat geen keuze voor een bepaald rechtssysteem.
De reisorganisatie en eigen verzekeringen
Mogelijk kan ook de reisorganisatie worden aangesproken wanneer via de reisorganisatie (bijvoorbeeld D-reizen, Fox) een pakketreis is geboekt. In dat geval hebben nabestaanden een jaar de tijd om een vordering tot schadevergoeding in te dienen. Veel passagiers zullen een reisverzekering of overlijdensverzekering hebben afgesloten waarop een beroep kan worden gedaan. Inmiddels is bekend geworden dat de Nederlandse verzekeraars geen beroep zullen doen op de zogenaamde molest uitsluiting. Dat betekent dat ook uitkeringen op grond van deze verzekeringen kunnen worden geclaimd en dat de verzekeraars dekking verlenen ook wanneer sprake is van molest of terrorisme.
Toepasselijk recht
Welke schadeposten voor vergoeding in aanmerking komen is afhankelijk van de vraag welk recht van toepassing is. Dit kan Nederlands recht zijn maar ook het recht van het land van de bestemming. Naar Nederlands recht hebben de nabestaanden recht op vergoeding van de begrafeniskosten en op een vergoeding van het gederfde levensonderhoud. Naar Nederlands recht hebben de nabestaanden geen recht op vergoeding van affectieschade. Onderzocht zal moeten worden of andere rechtsstelsels van toepassing kunnen zijn die op dit punt wel een vergoeding bieden, zodat een weloverwogen keuze kan worden gemaakt voor het recht van een bepaald land. Het kernteam zal de verschillende opties in kaart brengen.
Schuldvraag
De oorzaak van de ramp is onderzocht door de Onderzoeksraad voor de Veiligheid. Het onderzoeksrapport is op 13 oktober 2015 gepubliceerd. De Onderzoeksraad heeft geconcludeerd dat de crash is veroorzaakt door de ontploffing van een raketkop, afgevuurd vanaf een BUK-raketsysteem vanuit het oostelijke gedeelte van Oekraïne. Nederland, Maleisië, Australië, België en Oekraïne doen gezamenlijk internationaal opsporingsonderzoek naar de oorzaak van het neerstorten van vlucht MH17 en naar de verdachte. De landen hebben ervoor gekozen om de verdachten te berechten in Nederland, naar Nederlands strafrecht.
Vliegverbod?
Na de ramp hebben diverse luchtvaartmaatschappijen waaronder KLM besloten om niet meer over Oost-Oekraïne te vliegen. In april werd al besloten niet meer over de Krim te vliegen vanwege de onrust aldaar en na waarschuwingen van de Europese en Amerikaanse luchtvaartautoriteiten. Ook Lufthansa heeft besloten de vluchten onmiddellijk om te leiden. De FAA (Federal Aviation Administration) heeft waarschuwingen doen uitgaan en bepaalde delen van het Oekraïense luchtruim niet veilig verklaard voor burgervliegtuigen. Dit is een aspect dat wordt onderzocht door de Onderzoeksraad.
De Onderzoeksraad heeft geconcludeerd dat Oekraïne al vóór 17 juli 2014 voldoende aanleiding had om uit voorzorg het luchtruim boven het oostelijke gedeelte van Oekraïne te sluiten.
Feitelijke daders?
Ook zal onderzocht moeten worden waardoor het vliegtuig werd geraakt. Er vindt op dit moment ook een strafrechtelijk onderzoek plaats waarbij een groot aantal Nederlandse officieren van justitie is betrokken. Ook worden diverse internationale organisaties bij het onderzoek naar de toedracht betrokken. Het is mogelijk dat staten aansprakelijk gehouden kunnen worden voor het leveren van een wapen of het ondersteunen van het gebruik hiervan. Mogelijk zijn ook bepalingen van internationaal oorlogsrecht van toepassing, wanneer betrokkenheid van militairen blijkt.
Wilt u meer lezen over de strafzaak? Hier leest u verder.
Wilt u meer informatie?
Neemt u gerust contact met ons op via e-mail: m.spetter@spetteradvocaat.nl of bel 033 2100112. Ons kantoor heeft veel ervaring in het afhandelen van letselschade als gevolg van vliegtuigongevallen. Mr Maya Spetter is lid van LSA, ASP, en door deze verenigingen gevraagd om deel uit te maken van het Rechtsbijstandsteam MH17. Verder is zij lid van de aviation committee van PEOPIL, de Europese vereniging van letselschadeadvocaten en werkt zij in grensoverschrijdende zaken samen met gerenommeerde internationale advocaten kantoren samen.
Lees voor meer achtergrondinformatie onze meest recente updates over de vliegramp:
- ‘Met kunst-en-vliegwerk dossiers samenstellen’ Advocatenblad 2024-06
- Uitspraak EHRM 25 januari 2023
- Uitspraak Rechtbank Den Haag in strafzaak MH17 op 17 november 2022
- Nederlands kabinet steunt nabestaanden MH17 bij Europees Hof in zaken tegen Rusland
- MH17 kernteam interview Verkeersrecht
- Juridische afhandeling schadevergoeding nabestaanden: kernteam MH17
- MH17: Rapport Onderzoeksraad voor de Veiligheid
- MH17: Schadevergoeding voorschot $50.000
- MH17: Onderzoeksraad voor Veiligheid
- MH17: Amerikaanse advocaten uit op schadevergoeding nabestaanden
- MH17: Schadevergoeding
- MH17: Update 20 juli 2014
- Vliegramp Malaysia Airlines MH17